RT - Journal Article T1 - Comparison of Motor Skills in Boys and Girls First Grade Student in Tehran JF - USWR YR - 2006 JO - USWR VO - 7 IS - 2 UR - http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-46-fa.html SP - 37 EP - 40 K1 - Motor skills K1 - Lincoln-Oseretsky scale K1 - Motor developmental K1 - Comparison of boys and girls AB - هدف: این پژوهش تحقیقی است توصیفی ـ تحلیلی که به منظور یافتن تفاوتهای مهارتهای حرکتی دختران و پسران 7 ساله در سال 83 به انجام رسیده است. روش بررسی: جامعه مورد نظر شامل 120 نفر (60 دختر و 60 پسر) می‌باشد که از 6 دبستان از منطقه 3 آموزش و پرورش انتخاب شده‌اند. نمونه گیری به روش تصادفی ساده انجام شده است. ابزار تحقیق شامل مقیاس رشد حرکتی لینکلن اوزورتسکی و پرسشنامه مربوط به اطلاعات شخصی می‌باشد. بعد از انجام ارزیابیهای انفرادی و جمع آوری داده‌ها، کلیه اطلاعات با استفاده از نرم افزارspss و آزمون sample T _ Test تجزیه و تحلیل گردیده و مقایسه میانگین نمرات مهارتهای حرکتی انجام گرفت. یافته‌ها: یافته‌های حاصل در ارتباط با اهداف پژوهش نشان دادند که بین میانگین نمرات مهارتهای حرکتی کلی، تعادل کلی، تعادل با چشم باز، تعادل با چشم بسته، تعادل داینامیک و استاتیک با چشم باز، هماهنگی حرکتی دو طرفه، هماهنگی اندامهای فوقانی، هماهنگی اندامهای فوقانی ـ تحتانی و دقت وسرعت حرکتی در دو گروه دختران و پسران کلاس اول ابتدایی تفاوت معنی داری وجود ندارد. تنها تفاوت معنی‌دار بین میانگین نمرات هماهنگی چشم و دست در دو گروه دختران و پسران می‌باشد. نتیجه‌گیری: کاربرد نتایج این پژوهش در حیطه‌های مختلف درمانی ـ آموزشی رشد روانی حرکتی کودکان می‌باشد و می‌توان از این یافته‌ها در جهت بهبود هرچه بیشتر برنامه‌ریزی‌های مرتبط با کودکان در مراکز مختلف دولتی و غیر دولتی بهره برد. LA eng UL http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-46-fa.html M3 ER -