TY - JOUR T1 - Teachers and Students’ Perspectives of the Contents of an Addiction-Prevention Curriculum TT - محتوای مناسب برنامۀ درسی پیشگیری از اعتیاد از دیدگاه معلمان و دانش‌آموزان JF - USWR JO - USWR VL - 14 IS - 0 UR - http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1448-fa.html Y1 - 2014 SP - 100 EP - 107 KW - Curriculum KW - Addiction KW - Prevention KW - Causes KW - Harms N2 - هدف: هدف این پژوهش بررسی محتوای مناسب برای برنامه درسی پیشگیری از اعتیاد از نظر دانش آموزان و معلمان است. روش بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی است. به روش تصادفی خوشه‌ای، ۲۱۰دبیر و ۳۷۰ دانش‌آموز از دانش‌آموزان دوره متوسطه (دختر و پسر) شهر همدان و دبیران دبیرستان‌های مربوطه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از دو پرسشنامهٔ محقق‌ساخته استفاده شد. در نهایت اطلاعات اخذشده از ۳۶۳ دانش‌آموز و ۲۰۰ دبیر بااستفاده‌از آزمون‌های آماری مجذور خی، فریدمن و تی مستقل تحلیل شد. یافته‌ها: بیشترین توافق برای محتوای مناسب درسی از نظر گروهها به ترتیب مهارت‌های «نه» گفتن به خواسته‌های نامعقول دیگران، چگونگی تأثیر دوستان در ابتلا و پیشگیری از اعتیاد و مهارتهای تصمیم‌گیری و برقراری ارتباط با دیگران است. بین سه مولفۀ علل، آسیب و پیشگیری از اعتیاد از نظر اهمیت تفاوت معناداری وجود نداشت. بین نظرات گروه‌های مختلف (معلمان و دانش‌آموزان) و جنسیت مختلف تفاوت معنادار وجود داشت. نتیجه‌گیری: براساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که از نظر معلمان و دانش‌آموزان مطرح کردن این مباحث در کتب درسی دورۀ متوسطه مناسب است. اما برای مطرح شدن آن باید روی مباحثی که بیشترین میزان توافق بر سر آن وجود دارد تأکید شود. M3 ER -