@ARTICLE{Mohammadi, author = {Mohammadi, Hiva and Nili-Pour, Reza and Yadegari, Fariba and Karimlou, Masoud and }, title = {Comparison of Linguistic Knowledge between Students and Their Healthy Peers}, volume = {9}, number = {2}, abstract ={هدف: گزارش‌های زیادی درباره ارتباط بین لکنت و رشد زبان مطرح شده است. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که دوزبانگی می‌تواند عاملی تأثیرگذار در ابتلا به لکنت باشد. هدف اصلی این مطالعه، مقایسه‌ دانش زبانی کردی و فارسی بین دانش‌آموزان دوزبانه‌ مبتلا به لکنت و سالم شهر جوانرود است. روش بررسی: مطالعه‌ مقطعی - مقایسه‌ای حاضر از نوع مورد- شاهدی است. 31 دانش‌آموز دوزبانه‌ مبتلا به لکنت با روش تمام‌شمار به عنوان گروه مورد و 31 دانش‌آموز سالم با روش همسان‌سازی جفتی به عنوان گروه شاهد از دانش‌آموزان پایه‌های چهارم و پنجم مقطع ابتدایی شهر جوانرود انتخاب شدند. دانش زبانی کردی و فارسی دو گروه، از طریق مقایسه‌ شاخص‌های کیفیت گفتار (روانی گفتار، پیچیدگی گفتار، غنای واژگانی) در نمونه‌ گفتار توصیفی آزمودنی‌ها بررسی و داده‌های حاصل با استفاده از آزمون‌ تی مستقل و آزمون یو مان - ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: در دو زبان کردی و فارسی شدت ناروانی گفتار در گروه مبتلا به لکنت بیشتر و پیچیدگی گفتار، روانی گفتار و غنای واژگانی گروه مبتلا به لکنت کمتر از گروه سالم و در تمامی مشخصه‌های شاخص‌های گفتاری فوق اختلاف دو گروه معنادار بود (P }, URL = {http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-255-fa.html}, eprint = {http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-255-fa.pdf}, journal = {Archives of Rehabilitation}, doi = {}, year = {2008} }