@ARTICLE{Sourtji, author = {Sourtji, Hossein and Sazmand, Ali Hossein and Karbalaei-Nouri, Ashraf and Jadidi, Habibollah and }, title = {Effect of Sensory Integration Therapy on Gross and Fine Motor Skills of 5-7 Years old Children with Down Syndrome}, volume = {9}, number = {2}, abstract ={هدف: کودکان مبتلا به نشانگان داون دچار کژکاری در پردازش و یکپارچگی حسی هستند که می‌تواند موجب تأخیر در رشد مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف آنها شود. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر درمان یکپارچگی حسی بر مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف کودکان 5 تا 7 ساله مبتلا به نشانگان داون بود. روش بررسی: شرکت کنندگان در این مطالعه تجربی شامل 60 کودک 7-5 ساله با نشانگان داون بودند که به‌صورت تصادفی از چند مرکز توانبخشی شهر تهران انتخاب و با انتصاب تصادفی ساده در گروه‌های مداخله و کنترل قرارگرفتند. مقیاس‌های رشد حرکتی پی بادی به‌عنوان پیش‌آزمون و پس آزمون برای ارزیابی مهارتهای حرکتی درشت و ظریف به کار گرفته شد. داده‌های حاصل با استفاده از آزمون‌های آماری از جمله آزمون لون، آزمون تی مستقل و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: بین نمرات پیش‌آزمون و پس آزمون حرکات درشت شرکت‌کنندگان در گروه‌های مداخله و کنترل از لحاظ آماری تفاوت معناداری وجود داشت (P }, URL = {http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-253-fa.html}, eprint = {http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-253-fa.pdf}, journal = {Archives of Rehabilitation}, doi = {}, year = {2008} }