AU - Soleymani, Zahra AU - Kazemi, Maryam AU - Avatef-Rostami, Fatemeh AU - Jalaei, Shohreh TI - A Test Design to Study the Effect of Grapheme Type and Location on Spelling Errors of First Grade Children PT - JOURNAL ARTICLE TA - USWR JN - USWR VO - 8 VI - 3 IP - 3 4099 - http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-199-fa.html 4100 - http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-199-fa.pdf SO - USWR 3 AB  -   هدف: این مطالعه به منظور تهیه آزمونی جهت بررسی تأثیر شکل و جایگاه نویسه بر خطاهای هجی کردن و تعیین روایی و اعتبار آن در پایه اول ابتدایی انجام شد.   روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی و مقطعی و از نوع ابزارسازی و اعتبارسنجی می‌باشد. جمعیت مورد مطالعه دانش‌آ‌موزان کلاس اول ابتدایی (دو کلاس از مدرسه‌‌ دخترانه و دو کلاس از مدرسه‌ پسرانه) از منطقه 8 آموزش و پرورش شهر تهران بودند که به روش غیر تصادفی و ساده انتخاب شدند.   ابتدا کلمات کتاب «بنویسیم» پایه اول ابتدایی بر اساس شکل و جایگاه نویسه مورد بررسی قرارگرفته و تعدادی واژه انتخاب و برای بررسی به صاحب نظران با تخصص در حیطه‌های آسیب شناسی گفتار و زبان، زبان شناسی و معلمان داده شد. بر اسا س نظرات ارسالی 54 واژه از بین سایرین برای بررسی شکل و 39 واژه برای بررسی جایگاه نویسه انتخاب گردید. به منظور بررسی اعتبار (قابلیت تکرارپذیری) آزمون، کلمات یکبار توسط آزمونگر و معلم در طی دو مرحله به تفکیک به دانش‌آ‌موزان یک کلاس دخترانه و یک کلاس پسرانه پایه اول ابتدایی به صورت دیکته گفته شد و یکبار نیز توسط آزمونگر در طی دو مرحله به یک کلاس دخترانه و یک کلاس پسرانه دیگر پایه اول ابتدایی به صورت دیکته گفته شد. سپس خطاهای دیکته تعیین و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفت.   یافته‌ها: نتایج نشان داد که خطاهای هجی کردن در مرحله اول و دوم اجرای آزمون توسط آزمونگر، هم در شکل نویسه (P=0/12) و هم در جایگاه نویسه (P=0/16) اختلاف معنی‌داری ندارد، در حالیکه در بین دو مرحله اجرای آزمون توسط آزمونگر و معلم در شکل نویسه تفاوت معنی‌دار مشاهده شد (P CP - IRAN IN - LG - eng PB - USWR PG - 22 PT - Original YR - 2007