TY - JOUR JF - USWR JO - jrehab VL - 8 IS - 3 PY - 2007 Y1 - 2007/10/01 TI - Speech Respiratory Measures in Spastic Cerebral Palsied and Normal Children TT - مقایسه شاخص‌های تنفسی گفتار در کودکان فلج مغزی نوع اسپاستیک وکودکان عادی N2 -   هدف: مقایسه شاخص‌های تنفسی گفتار در مراحل مختلف، از جمله: میانگین حجم جاری، حجم حیاتی و حجم آواسازی در کودکان مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک و مقایسه این شاخص‌ها با کودکان طبیعی و بکارگیری میزان این تفاوتها در برنامه‌ریزیهای دقیق‌تر گفتار درمانی، اصلی ترین انگیزه این تحقیق بوده است.   روش بررسی: تحقیق حاضر به روش مقطعی مقایسه‌ای و از نوع مورد–شاهدی است. با بکارگیری روش هدفمند و غیر تصادفی، بیست نفر کودک دختر و پسر فلج مغزی نوع اسپاستیک 12-5 ساله بعنوان بیمار و بیست نفر کودک عادی دختر و پسر با روش همتاسازی و جور کردن به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. بررسی پرونده سلامتی گذشته و آزمونهای اولیه بالینی و پاراکلینیکی مناسب برای همسان‌سازی و لحاظ معیارهای ورود و خروج از تحقیق و همچنین آزمونهای رادیولوژیکی ریه و آزمونهای خونی در جهت رد امکان هر گونه بیماری احتمالی زمینه‌ای ریوی وسیستمیک در هر دو گروه انجام پذیرفت. متغیرهای حجم جاری، حجم حیاتی و حجم آواسازی در گروه‌های نمونه و شاهد با استفاده از دستگاه کامپیوتری رسپیرومتر که ساخت و هنجار شده در مرکز تحقیقات دانشگاه گلاسکو انگلستان است سنجیده شد. داده‌های حاصل با استفاده از آزمون آماری تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفت.   یافته‌ها: تفاوت معنی‌داری در متغیرهای میانگین حجم جاری، حجم حیاتی و حجم آواسازی بین گروه‌های مورد و شاهد وجود داشت (0/001>P). بدین صورت که این شاخص‌ها در افراد بیمار بطور متوسط 34% کمتر از افراد سالم بود.   نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج این تحقیق، شاخصهای تنفسی گفتار در کودکان فلج مغزی اسپاستیک کاهش محسوسی داشته و این امر باید در برنامه‌ریزی دقیق‌ و مشخص‌ توانبخشی و گفتاردرمانی این کودکان مد نظر بوده و بکار گرفته شود. SP - 12 EP - 15 AU - Shemshadi, Hashem AU - Salehi, Abolfazl AU - Nili-Pour, Reza AU - Biglarian, Akbar AD - Department of Speech Therapy, University of Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. KW - Tidal volume KW - Phonatory volume KW - Vital capacity KW - Spastic cerebral palsy KW - Respiratory measures UR - http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-196-fa.html ER -