TY - JOUR JF - USWR JO - jrehab VL - 5 IS - 1 PY - 2004 Y1 - 2004/6/01 TI - Developing and Standardization of a Diagnostic Reading Test TT - طراحی و معیاریابی آزمون تشخیصی خواندن N2 - هدف: مقاله حاضر گزارشی از چگونگی طراحی، ساخت و محتوای آزمون تشخیص نارساخوانی است. جمعیت هدف این آزمون کودکان فارسی‌زبانی هستند که قادر به یادگیری خواندن نیستند و چه‌بسا نارساخوان باشند. این آزمون تشخیصی اولین آزمون خواندن معیار برای کودکان فارسی‌زبان است. روش بررسی: روش پژوهش حاضر مقطعی و توصیفی-تحلیلی و چارچوب نظری آن بر مبنای دو آزمون خواندن معتبر انگلیسی به نام‌های «تحلیل مشکلات خواندن دورل» و «تحلیل توانایی خواندن نیل» و محتوای زبانی آن مبتنی‌بر واژگان و متن‌های کتاب فارسی کلاس اول است. بدنه اصلی آزمون مرکب از دو متن داستانی همتا (موازی) است که واژگان و ساختار جملات آن از نظر بسامد، قاعده‌مندی، ساختار هجایی، صرف، نحو و معناشناسی توسط دو متخصص زبان‌شناس و سه معلم کلاس اول به‌دقت کنترل شده است. این آزمون روی 605 دانش‌آموز دختر و پسر پایه اول ابتدایی که به‌صورت تصادفی از مناطق مختلف تهران انتخاب شده‌اند، انجام شده است. یافته‌ها: در این آزمون علاوه بر تعیین صدک‌ها، میانگین‌ها و انحراف معیار دقت و سرعت خواندن، از ضریب همبستگی پیرسون و یومن‌ویتنی نیز استفاده شده است. روایی آزمون از طریق فرم‌های همتا (90% ~) و اعتبار آن به‌طریق اعتبار محتوایی بررسی شده است. نتیجه‌گیری: این آزمون که دارای یک بخش تکمیلی مرکب از زیرآزمون‌های املا، تناظر نویسه-واج، خواندن کلمات بی‌قاعده،خواندن ناکلمه‌ها و دست‌نویس است، می‌تواند در تشخیص نارساخوانی و آسیب‌های مرتبط با خواندن کاربرد داشته باشند. SP - 7 EP - 11 AU - Sima-Shirazi, Tahereh AU - Nili-Pour, Reza AD - Department of Speech Therapy, University of Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. KW - Reading test KW - Dyslexia KW - Validity KW - Reliability UR - http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-136-fa.html ER -