دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1390 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تویسرکان، ایران.
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
3- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ، omchomch@gmail.com
چکیده:   (11583 مشاهده)

هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه میزان پیشرفت تحصیلی ، رفتار های سازشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استثنایی نظام آموزشی ویژه با نظام آموزشی تلفیقی استان همدان است.

روش بررسی: در این پژوهش که از نوع علی مقایسه ای است از بین کلیه دانش آموزان استثنایی که در دو گروه نابینا و نا شنوا و در سه دوره ابتدایی ،راهنمایی و متوسطه مشغول به تحصیل بودند، تعداد 40 نفر از دانش آموزان نظام تلفیقی (کل جامعه)و 40 نفر دانش آموز نظام آموزشی ویژه به روش نمونه برداری خوشه ای انتخاب شدند. مقدار p برابر 5/0 و مقدار q برابر با 5/0 در نظر گرفته شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه مبتنی بر تجربه آخنباخ، فرم معلم استفاده شده است که پس از جمع آوری اطلاعات نتایج بوسیله آزمون های t مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA)در سطح &alpha=0/05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها: نتایج نشان داد که بین میزان پیشرفت تحصیلی، رفتارهای سازشی، میزان و نوع اختلالات رفتاری دانش آموزان استثنایی در نظام آموزشی تلفیقی با نظام آموزشی ویژه تفاوت معنا دار وجود دارد، و میزان پیشرفت تحصیلی و رفتارهای سازشی در دانش آموزان نظام آموزشی تلفیقی بیشتر از نظام آموزشی ویژه بود و همچنین اختلالات رفتاری این دانش آموزان نسبت به همگنان آنها در نظام آموزشی ویژه کمتر است.

نتیجه گیری: بطور کلی نظام آموزشی تلفیقی در مقایسه با نظام آموزشی ویژه در زمینه های پیشرفت تحصیلی، رفتار سازشی و اختلالات رفتاری دانش آموزان استثنایی (نابینا و ناشنوا) موفق تر است.

متن کامل [PDF 700 kb]   (2619 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: 1390/5/19 | پذیرش: 1392/7/16 | انتشار: 1392/7/16

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.