دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1382 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه شنوایی سنجی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (15794 مشاهده)

 آزمون لب خوانی برای ارزیابی میزان توانایی لب خوانی و سطح بندی در آموزش لب خوانی به کار می روند ، و بر دو نوع اند تحلیلی و ترکیبی . آزمون شماره 2 سارا آزمونی تحلیلی و مکمل آزمون تکمیلی شماره 1 سارا (1) است.

هدف:  ساخت آزمون لب خوانی ( واج های بی معنا ) و اجرای آن روی گروهی از افراد شنوا

روش بررسی: پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی ، در دو مرحله تهیه مواد و اجرای آزمایشی انجام شده است. همه واج های زبان فارسی در زمینه واکه – همخوان – واکه قرار داده شدند. در مرحله اجرا 88 نفر با شنوایی و بینایی هنجار ( 58 مرد و 30 زن ) در محدوده سنی 85-17 سال مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها: 1- آزمون لب خوانی سارا ( شماره2 ) شامل 23 ماده آزمونی دوهجایی بی معنا . 2- توانایی تشخیص واجهای زبان فارسی در 6 گروه هم آوا . 3- روایی ، محتوایی آزمون 4- عدم وجود تفاوت معنادار بین نتایج آزمون و آزمون مجدد ( پایانی آزمون ).

نتیجه گیری: در این پژوهش، آزمون لب خوانی شماره 2 سارا طراحی شد که آزمونی روا و پایا جهت ارزیابی توانایی لب خوانی واجهای زبان فارسی است . آزمون حاضر صرف نظر از بافت ساده اش، اطلاعات بسیار مفیدی در مورد توانایی لب خوانی افراد به ما ارائه می دهد و تکمیل کننده آزمون های ترکیبی ( با مواد آزمونی واژه با جمله ) است.

متن کامل [PDF 354 kb]   (1836 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: گفتاردرمانی
دریافت: 1389/6/13 | پذیرش: 1394/7/26 | انتشار: 1394/7/26

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.