دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1382 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shams-Esfandabadi H, Emami-Pour S, Sadrosadat S J. A Study on Prevalence of Behavioral Disorders in Primary School Students in Abhar. jrehab 2003; 4 (1) :34-41
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-595-fa.html
شمس‌اسفندآبادی حسن، امامی‌پور سوزان، صدرالسادات سید‌جلال. بررسی شیوع اختلال رفتاری در دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر ابهر . مجله توانبخشی. 1382; 4 (1) :34-41

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-595-fa.html


1- دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران.
چکیده:   (13323 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان شیوع اختلال رفتاری در دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدایی مدارس دولتی شهر ابهر در سال تحصیلی 1380-1381 انجام گرفته است در این پژوهش هم چنین رابطه ای بین میزان اختلال رفتاری با عامل های جنسیت، پیشرفت تحصیل، میزان تحصیل و وضعیت شغلی والدین مورد بررسی قرار گرفت.

روش بررسی: پرسش نامه ی اختلال رفتاری راتر ویژه ی معلمان که رفتارهای کودکان را در کلاس درس مورد بررسی قرار می دهد بر روی 600دانش آموز (300دختر و 300پسر) که با استفاده از روش نمونه برداری چند مرحله ای انتخاب شدند ، اجرا شد.

یافته‌ها: یافته های پژوهش نشان داد که، میزان شیوع اختلال رفتاری بر اساس نقطه برش پیشنهادی 9، در دانش آموزان %43/3 است، میزان شیوع اختلال رفتاری در دختران %42 و در پسران 44/7 است. نتایج نشان  دادند که اختلالات رفتاری در %6/3 کل آزمودنی ها شدید است. این میزان در دختران برابر %5/6 و در پسران برابر با %7 است.

نتیجه‌گیری:‌ بین میزان اختلال رفتاری دختران و پسران تفاوت معنی دار وجود نداشت اما بین اختلال رفتاری و پیشرفت تحصیلی هم بستگی منف معنی داری وجود داشت، هم چنین بین میزان تحصیل مادر در اختلال رفتاری دانش آموزان رابطه معنی دار وجود داشت اما میزان تحصیل پدر تاثیر معنی داری نداشت. بین میزان اختلالات رفتاری دانش آموزان و وضعیت شغلی پدر رابطه معنی دار وجود داشت که نتایج به دست آمده مورد بحث و تفسیر قرار گرفته است.

متن کامل [PDF 362 kb]   (2175 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: 1389/6/2 | پذیرش: 1394/7/26 | انتشار: 1394/7/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb