Ethics code: IR.USWR.REC.1403.130
1- گفتاردرمانی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
2- گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، z.sadeghi.st@gmail.com
3- گروه گفتاردرمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ، تهران، ایران.
4- مرکز تحقیقات توانبخشی عصبیعضلانی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران.
5- گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
6- گروه علوم توانبخشی، دانشکده علوم سلامت، دانشگاه اتاوا، اتاوا،کانادا.
چکیده: (21 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال تغذیه در کودکان از چالشهای جدی و مهم در حوزه سلامت عمومی محسوب میشود که میتواند با مشکلاتی مانند تأخیر رشد، اختلال در عملکردهای شناختی، کاهش وزن، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به بیماریهای عفونی همراه باشد. علاوه بر این، اختلالات تغذیهای میتوانند تأثیرات منفی طولانیمدتی بر رشد روانی، جسمی و اجتماعی کودکان داشته باشند که منجر به کاهش کیفیت زندگی و افزایش هزینههای مراقبتی خانواده و نظام سلامت میشوند. شناسایی مشکلات تغذیه در مراحل اولیه زندگی نقش تعیینکنندهای در پیشگیری از بروز عوارض جدیتر دارد و باتوجهبه شیوع بالای این اختلالات و تأثیر آنها بر سلامت کودک و خانواده، استفاده از ابزارهای معتبر برای غربالگری و مداخله زودهنگام از اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه باهدف ترجمه پرسشنامه تغذیه نوزاد و کودک (ICFQ) و تعیین ویژگیهای روانسنجی آن در کودکان فارسیزبان انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه روانسنجی بر روی ۲۲۰ کودک ۰-۴ سال (۱۰۰ کودک با اختلال تغذیه و ۱۲۰ کودک طبیعی) انجام شد. فرایند ترجمه شامل مراحل ترجمه روبهجلو و معکوس، بررسی توسط پنلهای تخصصی و ارزیابی روایی صوری بود. روایی محتوایی (CVI)، روایی سازه (روایی همگرا با استفاده از پرسشنامه Pedi-EAT و روایی گروههای شناخته شده)، روایی ملاک و دقت تشخیصی (تعیین حساسیت، ویژگی و نقطه برش) بررسی شدند. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS نسخه ۲۵ صورت گرفت و برای بررسی ویژگیهای روانسنجی ابزار، از آزمونهای آماری مناسب نظیر ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل، آزمون کای دو و تحلیل ROC استفاده شد.
یافتهها: شاخص روایی محتوایی برابر با 0/95 بود که نشاندهنده مطلوببودن آن است. نسخه فارسی پرسشنامه ICFQ همبستگی معناداری با پرسشنامه Pedi-EAT داشت؛ بهطوریکه ضریب همبستگی 0/46 با مقدار احتمال کمتر از 0/01 به دست آمد. همچنین، میزان توافق با تشخیص متخصصان 90/3 درصد گزارش شد (کای دوبرابر با 157/03 و مقدار احتمال کمتر از 0/001). مساحت زیر منحنی گیرنده عمل (ROC) برابر با 0/97 بود که فاصلهی اطمینان ۹۵ درصد آن از 0/96 تا 0/99 متغیر بود. نقطهی برش بهینه نیز 2/5 تعیین شد که حساسیت آن ۹۳ درصد و ویژگی 917 درصد بود.
نتیجهگیری: نسخه فارسی پرسشنامه ICFQ ابزاری معتبر برای غربالگری اختلالات تغذیه در کودکان فارسیزبان است و میتواند در محیطهای بالینی و تحقیقاتی مورداستفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
گفتاردرمانی دریافت: 1404/4/23 | پذیرش: 1404/8/24 | انتشار: 1404/12/10