Mowzoon H, Hasanati F, Nilipour R, Mohammadzamani M, Ghoreishi Z. Investigating the Relationship Between Linguistic Variables and Executive Functions in Persian-Speaking Children Aged 5-8 Years with and Without Developmental Language Disorder. jrehab 2024; 25 (S3)
URL:
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3407-fa.html
1- دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- گروه گفتار درمانی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، Fatemeh_hasanati@yahoo.com
3- گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
4- دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
چکیده: (1384 مشاهده)
مقدمه و اهداف: اختلال تکاملی زبان یکی از اختلالات زبانی است که در دوران کودکی شروع شده و میتواند تمامی سطوح زبانی را درگیر کند. این اختلال ویژه زبان نبوده بلکه مهارتهای دیگر از جمله مهارتهای شناختی نیز در این کودکان آسیب دیدهاند. عملکردهای اجرایی یکی از بالاترین سطوح شناختی هستند که طی سالهای اخیر در این کودکان مورد بررسی قرار گرفته اند. در این پژوهش به بررسی عملکرد دو بخش از عملکرد اجرایی شامل توجه انتخابی و حل مسئله/سازماندهی و ارتباط آنها با متغیرهای زبانی در این کودکان پرداخته شده است.
روش: این مطالعه توصیفی- تحلیلی و مقطعی مقایسه ای می باشد. شرکت کنندگان این پژوهش شامل 56 کودک طبیعی و 20 کودک با اختلال تکاملی زبان در طیف سنی 5 تا 8 سال بوده اند. تمام آزمودنی ها با استفاده از آزمون های برج لندن، تکلیف استروپ ماه و خورشید، آزمون روانی کلامی و آزمون رشدی زبان فارسی بررسی شده اند. تمامی تحلیل ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 صورت گرفته است.
یافته ها: طبق یافته های این پژوهش دو گروه کودکان با و بدون اختلال تکاملی زبان در متغیرهای زبانی پیچیدگی نحوی و درک نحوی تفاوت معنادار نشان دادند ( 0/05>P). اما در سایر متغیرهای زبانی شامل روانی کلامی، غنای واژگانی، تعداد گفته و تکرار تفاوت معنادار دیده نشد. در مهارت های عملکرد اجرایی نیز در تعداد خطای مرتکب شده در آزمون برج لندن تفاوت معنادار دیده شد ( 0/05>P). اما در سایر مولفه های این آزمون شامل نمره کل، زمان کل، زمان تاخیر و زمان انجام تکلیف و همچنین درمهارت توجه انتخابی بین دو گروه تفاوتی دیده نشد. از طرف دیگر بین توجه انتخابی و روانی کلامی و همچنین بین مهارت حل مسئله/سازماندهی با متغیرهای زبانی غنای واژگانی ، تعداد گفته ، درک نحوی و روانی کلامی نیز همبستگی وجود داشت( 0/05>P).
نتیجه گیری: کودکان با اختلال تکاملی زبان در سطوح مختلف زبانی و همچنین در برخی از مهارت های عملکرد اجرایی ضعیف تر از کودکان طبیعی همتای خود عمل می کنند. به نظر می رسد که بین برخی از نقایص زبانی و نقایص عملکرد اجرایی رابطه علی وجود داشته باشد. جهت تایید یا رد این فرضیه نیاز به پژوهش های بیشتر می باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی |
موضوع مقاله:
گفتاردرمانی دریافت: 1402/9/13 | پذیرش: 1402/11/30 | انتشار: 1404/1/10
* نشانی نویسنده مسئول: اوین، بلوار دانشجو، خیابان کودکیار، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران |