Amini B, Hosseini S A, Pishyareh E, Bakhshi E, Haghgoo H A. Designing an Interventional Exercise Package to Improve Impulsivity Control in Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A Pilot Study. jrehab 2024; 25 (S3)
URL:
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-3400-fa.html
1- دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران.
2- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران. ، Eb.pishyareh@uswr.ac.ir
چکیده: (1513 مشاهده)
مقدمه: همواره لزوم مداخله بر مبنای یک پکیج تمرینی مشخص و تعریف شده در کودکان ADHD به عنوان یک نیاز مطرح بوده و تلاشهای مستمری نیز برای رسیدن به این هدف مهم صورت گرفته است.
براساس فرض نقص در مهار (Inhibition) که سبب اختلال در سه حوزه از عملکرد اجرایی شامل کنترل رفتار( Behavioral Inhibition )، انعطاف پذیری شناختی ( Cognitive flexibility)و حافظه کاری می گردد، اختلال در کنترل پاسخ و تکانشگری در مرکز علایم اختلال ADHD قرار می گیرد.
این تحقیق تلاشی در جهت طراحی یک پکیج تمرینی مشخص شامل تمرینات فیزیکی به صورت حرکات ریتمیک در قالب پارادایم تکالیف دوگانه همراه با تمرینات شناختی به صورت مرحله به مرحله و سطح دشواری تعریف شده و با در نظر گرفتن علایق، توانمندی ها ی کودک و آزادی انتخاب نوع تمرین در هر سطح و بررسی تاثیر آن در بهبود کنترل تکانشگری در این افراد صورت گرفته است.
ابزار : در یک مطالعه مقدماتی نتایج اولیه تاثیر و قایلیت انجام این تمرینات در چهار کودک با اختلال ADHD با استفاده از آزمون iva-2 مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: نتایج حاکی از قابلیت انجام تمرینات و استقبال کودکان و خانواده ها در انجام تمرینات این پکیج و بهبود نسبی شاخصه های توجه، احتیاط(Prudence) و کنترل پاسخ(Response Control) در هر یک از افراد شرکت کننده در مطالعه بود.
نتیجه گیری: بنظر می رسد که ترکیب تمرینات پکیج مورد نظر و قابلیت کسب مشارکت کودکان و همراهی خانواده ها سبب شده است تا نتایج اولیه آن در زمینه بهبود زیربناهای کنترل تکانشگری امیدوار کننده و قابل تامل باشد. هر چند انجام تحقیقات با تعداد مشارکت کنندگان بیشتر و بررسی نتایج در مقایسه با گروه کنترل میتواند زمینه ساز تحقیقات دامنه دار این زمینه گردد.
نوع مطالعه:
كاربردی |
موضوع مقاله:
کاردرمانی دریافت: 1402/9/8 | پذیرش: 1403/3/27 | انتشار: 1404/1/10
* نشانی نویسنده مسئول: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی |