دوره 19، شماره 3 - ( پاییز 1397 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barimani S, Asadi J, Khajevand A. The Effectiveness of Play Therapy on Deaf Children's Social Adaptation and Communication Skills. jrehab 2018; 19 (3) :250-261
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2340-fa.html
بریمانی صاحبه، اسدی جوانشیر، خواجوند افسانه. اثر بخشی بازی درمانی بر سازگاری اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی کودکان ناشنوا. مجله توانبخشی. 1397; 19 (3) :250-261

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-2340-fa.html


1- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.
2- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران. ، ardeshir.asadi@gmail.com
چکیده:   (9609 مشاهده)
هدف: ناشنوایی اختلالی است که با پیامدهای منفی فردی و بین فردی بسیاری همراه است. بنابراین باید با شناسایی و به کارگیری برنامه ها و راهبردهای موثر در راستای کاهش مشکلات این گروه [E۱] از افراد گامی برداشته شود هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثر بخشی بازی درمانی بر سازگاری اجتماعی و مهارت­های ارتباطی کودکان ناشنوا است.
روش بررسی: اﻳﻦ ﺑﺮرﺳﻲ از ﻧﻮع نیمه آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﺑﻮد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان ناشنوای دوره ابتدایی شهرستان ساری در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ بوده است که بنابر آمار، این تعداد برابر۴۰ دانش آموز بود. در این مطالعه کل جامعه انتخابی در تحقیق شرکت داده شدند و از این گروه نمونه ۴۰ نفری، به طور تصادفی ۲۰ نفر در گروه آزمایش و ۲۰ نفر در گروه کنترل گمارده شدند. اعضای گروه آزمایش در طول۱۲ جلسه هفتگی مورد بازی درمانی قرار گرفتند. از مقیاس درجه‌بندی مهارت‌های اجتماعی[۱] (تراسکات، ۱۹۸۹) آزمون مهارتهای ارتباطی [E۲] (کویین دام، ۲۰۰۴) برای جمع آوری داده­ها استفاده شد.
یافته­ ها: نتایج امار توصیفی و نمرات هر یک از مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی کودکان ناشنوای شرکت کننده در این مطالعه گویای بهبود وضعیت شرکت کنندگان گروه آزمایش نسبت به شرکت کنندگان گروه کنترل بود (P≤۰/۰۵). همچنین نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که که بازی درمانی موجب بهبود معنادار [E۳] میانگین نمرات مهارت­های ارتباطی و سازگاری اجتماعی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردیده است (P≤۰/۰۵). 
نتیجه ­گیری: بر پایه یافته های این پژوهش، بازی درمانی روشی موثر در بهبود وضعیت ارتباطی و اجتماعی کودکان ناشنوا است.  بنابراین در زمینه کار با کودکان ناشنوا و کم شنوا، متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت میتوانند با توجه به مشکل جسمی این گروه [E۴]  از افراد و محدودیت­های آنها، از بازی درمانی به عنوان روشی موثر در بهبود وضعیت ارتباطی و اجتماعی کودکان ناشنوا استفاده کنند.
واژه های کلیدی: ناشنوا، بازی درمانی، مهارت ارتباطی، سازگاری اجتماعی
 
متن کامل [PDF 657 kb]   (4507 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (9299 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: 1397/1/3 | پذیرش: 1397/3/9 | انتشار: 1397/7/23

فهرست منابع
1. Arafat SY, Ahmed S, Hamid M. Auditory hallucination in postlingual deaf person: A case report. Journal of Behavioral Health. 2016; 5(4):194-6. [DOI:10.5455/jbh.20160628120155] [DOI:10.5455/jbh.20160628120155]
2. Ashouri M, Jalil-Abkenar SS, Hassan-Zadeh S, Pourmohammadreza-Tajrishi M. [Speech intelligibility in children with cochlear implant, with hearing aids and normal hearing (Persian)]. Archives of Rehabilitation. 2013; 14(3):8-15.
3. Najm Abadi H, Kahrizi K. [Hearing loss genetics (Persian)]. Archives of Rehabilitation. 2005; 6(1):48-56.
4. Vali-Zadeh A, Rezazadeh F, A'ali S, Mostafa-Zadeh A. [Comparison of static balance among blind, deaf and normal children in different conditions (Persian)]. Archives of Rehabilitation. 2014; 14(4):106-12.
5. Nikkhooo F, Hassanzadeh S, Afrooz G. [Early hearing, language, and attachment based interventions for deaf children under age of two (Persian)]. Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation. 2018; 7(1):57-68.
6. Van Eldik T, Treffers PD, Veerman JW, Verhulst FC. Mental health problems of deaf Dutch children as indicated by parents' responses to the child behavior checklist. American Annals of the Deaf. 2004; 148(5):390-5. [DOI:10.1353/aad.2004.0002] [PMID] [DOI:10.1353/aad.2004.0002]
7. Shin HY, Hwang HJ. Mental health of the people with hearing impairment in Korea: A population-based cross-sectional study. Korean Journal of Family Medicine. 2017; 38(2):57-63. [DOI:10.4082/kjfm.2017.38.2.57] [PMID] [PMCID] [DOI:10.4082/kjfm.2017.38.2.57]
8. Nussbaum JF, Coupland J. Handbook of communication and aging research. London: Routledge; 2004. [DOI:10.4324/9781410610171]
9. Hargie Q, Dickson D. Skilled interpersonal communication (Lea's Communication Series). London: Routledge; 2004. [DOI:10.4324/9780203427880]
10. Eğeci İS, Gençöz T. Factors associated with relationship satisfaction: Importance of communication skills. Contemporary Family Therapy. 2006; 28(3):383-91. [DOI:10.1007/s10591-006-9010-2] [DOI:10.1007/s10591-006-9010-2]
11. Fellinger J, Holzinger D, Pollard R. Mental health of deaf people. The Lancet. 2012; 379(9820):1037-44. [DOI:10.1016/S0140-6736(11)61143-4] [DOI:10.1016/S0140-6736(11)61143-4]
12. Dyck MJ, Farrugia C, Shochet IM, Holmes Brown M. Emotion recognition/understanding ability in hearing or vision-impaired children: do sounds, sights, or words make the difference. Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2004; 45(4):789-800. [DOI:10.1111/j.1469-7610.2004.00272.x] [PMID] [DOI:10.1111/j.1469-7610.2004.00272.x]
13. Moeller MP, Schick B. Relations between maternal input and theory of mind understanding in deaf children. Child Development. 2006; 77(3):751-66. [DOI:10.1111/j.1467-8624.2006.00901.x] [PMID] [DOI:10.1111/j.1467-8624.2006.00901.x]
14. Gray S. Word learning by preschoolers with specific language impairment: Effect of phonological or semantic cues. Journal of Speech, Language, and Hearing Research. 2005; 48(6):1452-67. [DOI:10.1044/1092-4388(2005/101)] [DOI:10.1044/1092-4388(2005/101)]
15. Kricoss BP, Seyfried DN. Speech and language Characteristics, Assessment and Management issues. In: Schow RL, Nerbonne MA, editors. Introduction to Aural Rehabilitation. Boston: Allyn & Bacon; 1996.
16. Slade MK, Warne RT. A meta-analysis of the effectiveness of trauma-focused cognitive-behavioral therapy and play therapy for child victims of abuse. Journal of Young Investigators. 2016; 30(6):36-43. [DOI:10.22186/jyi.30.4.36-43]
17. Lawyer G. Deaf education and deaf culture: Lessons from Latin America. American Annals of the Deaf. 2018; 162(5):486-8. [DOI:10.1353/aad.2018.0006] [DOI:10.1353/aad.2018.0006]
18. Lin YW, Bratton SC. A meta-analytic review of child-centered play therapy approaches. Journal of Counseling & Development. 2015; 93(1):45-58. [DOI:10.1002/j.1556-6676.2015.00180.x] [DOI:10.1002/j.1556-6676.2015.00180.x]
19. Palmer CG, Boudreault P, Berman BA, Wolfson A, Duarte L, Venne VL, et al. Bilingual approach to online cancer genetics education for deaf American sign language users produces greater knowledge and confidence than English text only: A randomized study. Disability and Health Journal. 2017; 10(1):23-32. [DOI:10.1016/j.dhjo.2016.07.002] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1016/j.dhjo.2016.07.002]
20. Johnson BD, Franklin LC, Hall K, Prieto LR. Parent training through play: Parent-child interaction therapy with a hyperactive child. The Family Journal. 2000; 8(2):180-6. [DOI:10.1177/1066480700082013] [DOI:10.1177/1066480700082013]
21. Jindal-Snape D, Vettraino E. Drama techniques for the enhancement of social-emotional development in people with special needs: Review of research. International Journal of Special Education. 2007; 22(1):107-17.
22. Meany-Walen KK, Teeling S, Davis A, Artley G, Vignovich A. Effectiveness of a play therapy intervention on children's externalizing and off-task behaviors. Professional School Counseling. 2017; 20(1):89-101. [Doi:10.5330/1096-2409-20.1.89] [DOI:10.5330/1096-2409-20.1.89]
23. Ray D, Bratton S, Rhine T, Jones L. The effectiveness of play therapy: Responding to the critics. International Journal of Play Therapy. 2001; 10(1):85-108. [DOI:10.1037/h0089444] [DOI:10.1037/h0089444]
24. Patel K, Suresh V, Ravindra H. A study to assess the effectiveness of play therapy on anxiety among hospitalized children. IOSR Journal of Nursing and Health Science. 2014; 3(5):17-23. [DOI:10.9790/1959-03531723] [DOI:10.9790/1959-03531723]
25. Bakhshayesh A, Mirhosseini R. [Effectiveness of play therapy on the reduction of children's severity symptoms with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and promotion of their academic performance (Persian)]. Scientific Journal of Ilam University of Medical Sciences. 2015; 22(6):1-13.
26. Packman J, Bratton SC. A school-based group play/activity therapy intervention with learning disabled preadolescents exhibiting behavior problems. International Journal of Play Therapy. 2003; 12(2):7-29. [DOI:10.1037/h0088876] [DOI:10.1037/h0088876]
27. Vermeerbergen M, Herreweghe MV, Smessaert I, De Weerdt D. ['Loneliness remains': Mainstreamed Flemish deaf pupils and wellbeing at school (Dutch)]. In: Leeson L, Vermeerbergen M, editors. Working with the Deaf Community: Education, Mental Health and Interpreting. Ireland: Interesource Group Publishing; 2012.
28. Chen Y, Tudi M, Sun J, He C, Lu H-l, Shang Q, et al. Genetic mutations in non-syndromic deafness patients of Uyghur and Han Chinese ethnicities in Xinjiang, China: A comparative study. Journal of Translational Medicine. 2011; 9(1):154. [DOI:10.1186/1479-5876-9-154] [PMID] [PMCID] [DOI:10.1186/1479-5876-9-154]
29. Truscott JW. A comparison of social skills among second grade children with varying levels of reading achievement. Lubbock, Texas: Texas Tech University; 1989.
30. Attarha M, Shamsi M, Torkestani NA. [Faculty Members' Communication Skills in Educational Process in Arak University of Medical Sciences (Persian)]. Iranian Journal of Medical Education. 2012; 12(9); 676-85.
31. Hosseinchari M, Fadakar M. [Investigating the effects of higher education on communication skills based on comparison of college and high school students (Persian)]. Daneshvar-e Raftar. 2006; 12(15):21-32.
32. Asgari Nekah SM, Abedi Z. [The effectivness of executive functions based play therapy on improving response inhibition, planning and working memory in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (Persian)]. Journal of Cognitive Psychology. 2014; 2(1):41-51.
33. Goodman G, Dent VF. Studying the effectiveness of the StoryTelling/Story-Acting (STSA) play intervention on ugandan preschoolers' emergent literacy, oral language, and theory of mind in two rural ugandan community libraries. In: Steen RL, editor. Emerging Research in Play Therapy, Child Counseling, and Consultation. Pennsylvania :IGI Global; 2017. [DOI: 10.4018/978-1-5225-2224-9.ch011] [DOI:10.4018/978-1-5225-2224-9.ch011]
34. Davidson B, Satchi NS, Venkatesan L. Effectiveness of play therapy upon anxiety among hospitalised children. International Journal of Advance Research, Ideas and Innovations in Technology. 2017; 3(5):441-4.
35. Springer C, Misurell JR, Hiller A. Game-based Cognitive-Behavioral Therapy (GB-CBT) group program for children who have experienced sexual abuse: A three-month follow-up investigation. Journal of Child Sexual Abuse. 2012; 21(6):646-64. [DOI:10.1080/10538712.2012.722592] [PMID] [DOI:10.1080/10538712.2012.722592]
36. Wedell-Monnig J, Lumley JM. Child deafness and mother-child interaction. Child Development. 1980; 51(3):766-74. [DOI:10.2307/1129463] [PMID] [DOI:10.2307/1129463]
37. Harris PL. Children's understanding of the link between situation and emotion. Journal of Experimental Child Psychology. 1983; 36(3):490-509. [DOI:10.1016/0022-0965(83)90048-6] [DOI:10.1016/0022-0965(83)90048-6]
38. Dyck MJ, Denver E. Can the emotion recognition ability of deaf children be enhanced? A pilot study. Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 2003; 8(3):348-56. [DOI:10.1093/deafed/eng019] [PMID] [DOI:10.1093/deafed/eng019]
39. Wiefferink CH, Rieffe C, Ketelaar L, De Raeve L, Frijns JH. Emotion understanding in deaf children with a cochlear implant. Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 2012; 18(2):175-86. [DOI:10.1093/deafed/ens042] [PMID] [DOI:10.1093/deafed/ens042]
40. De Giacomo A, Craig F, D'Elia A, Giagnotti F, Matera E, Quaranta N. Children with cochlear implants: Cognitive skills, adaptive behaviors, social and emotional skills. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology. 2013; 77(12):1975-9. [DOI:10.1016/j.ijporl.2013.09.015] [PMID] [DOI:10.1016/j.ijporl.2013.09.015]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه آرشیو توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb