دوره 18، شماره 4 - ( زمستان 1396 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
2- گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین، قزوین، ایران. ، z.bajalan64@gmail.com
3- گروه آمار زیستی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهیدبهشتی، تهران، ایران.
4- گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قزوین، قزوین، ایران.
چکیده:   (975 مشاهده)

هدف بعد از عفونت‌ها و تروما، بروز اختلالات تکاملی و رفتاری، شایع‌ترین مشکل در طب کودکان است. این موضوع می‌تواند تحت تأثیر عوامل متعددی قرار بگیرد. طیف وسیعی از علل در بروز مشکلات تکاملی و رفتاری نقش دارند. مشکلات تکاملی تأثیر زیادی بر سلامت کودکان و جامعه در مقیاس وسیع‌تر می‌گذارد. به علت ضرورت پیگیری‌های بیشتر و متفاوت در کودکان با اختلالات تکاملی در سال‌های اولیه عمر، تعیین عوامل مؤثر در بروز اختلالات تکاملی در هر جامعه‌ای اهمیت دارد. با توجه به اهمیت موضوع، این مطالعه با هدف بررسی ارتباط جنسیت با وضعیت تکاملی کودکان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی‌درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی قزوین انجام گرفت.
روش بررسی این پژوهش با طراحی توصیفی، روی ۲۵۰ کودک ۱۲ ماهه مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی‌درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال ۱۳۹۰ انجام شد. نمونه‌گیری به صورت چندمرحله‌ای انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل فرم اطلاعاتی و پرسش‌نامه‌های سنین و مراحل، برای سنجش وضعیت تکاملی بود. پس از آنکه رضایت والدین کسب شد، وضعیت تکاملی کودکان در پنج حیطه، یعنی حیطه برقراری ارتباط، حرکات درشت، حرکات ظریف ، حل مسئله و شخصی‌اجتماعی اندازه‌گیری شد. پرسش‌نامه سنین و مراحل، شامل ۱۹ پرسش‌نامه در سنین ۴ تا ۶۰ ماهگی با هدف جدا کردن کودکان نیازمند بررسی‌های بیشتر تکاملی از کودکان سالم است. تکمیل پرسش‌نامه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و امتیازدهی آن حدود یک دقیقه وقت می‌گیرد. اعتبار و پایایی این پرسش‌نامه در مطالعات قبلی گزارش شده است. داده‌ها با استفاده از نسخه ۱۸ نرم‌افزار SPSS تجزیه‌وتحلیل شد. در این مطالعه، تجزیه‌وتحلیل آماری با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. مدل رگرسیون لجستیک نیز برای تعیین ارتباط بین جنسیت و وضعیت تکاملی استفاده شد. سطح معناداری آماری کمتر از ۰۵/۰ در نظر گرفته شد.
یافته‌ها میزان شیوع تأخیر تکاملی در کودکان، ۲۲/۴ درصد (فاصله اطمینان ۹۵ درصد: ۱۷ تا ۲۸) بود. بیشترین میزان در حیطه برقراری ارتباط ۸ درصد (فاصله اطمینان ۹۵درصد: ۵ تا ۱۱) و کمترین میزان در حیطه توان حل مسئله ۲ درصد (فاصله اطمینان ۹۵درصد: ۰ تا ۴) به دست آمد. ۳۹ نفر در گروه تأخیر تکاملی (۶/۶۹ درصد ) و ۱۰۲ نفر در گروه تکامل طبیعی (۵۲/۶ درصد )پسر بودند. برای بررسی تفاوت وضعیت تکاملی بین گروه‌ها از آزمون خی‌دو استفاده شد که تفاوت معناداری را بین دو گروه نشان داد؛ به‌گونه‌ای که اختلال تکاملی در پسران به طور معناداری بیشتر نشان داده شد (P=۰/۰۲). با وارد کردن متغیر مطالعه‌شده در مدل رگرسیون لجستیک، متغیر جنسیت پسر (P=۰/۰۵۵ و ۰/۵۲=OR) ارتباط معناداری با وضعیت تکاملی کودکان داشت. احتمال بروز اختلال تکاملی در کودکان مشکوک به این نوع اختلال در مقایسه با کودکان با تکامل طبیعی، در پسران ۰/۵۲ برابر بیشتر از دختران بود. بقیه متغیرها (سن و تحصیلات و شغل مادر و پدر، سابقه قبلی سقط، نوع زایمان، رتبه تولد، فاصله‌گذاری بین تولدها، اندازه دور سر کودک در بدو تولد و ۱۲ ماهگی و وزن کودک در ۱۲ ماهگی) با وضعیت تکاملی ارتباطی نشان ندادند.
نتیجه‌گیری علت اصلی ناتوانایی‌های تکاملی، ناشناخته است. به نظر می‌رسد یکی از دلایل تأخیر تکاملی، جنسیت باشد. جنس مذکر عاملی است که در این مطالعه با تأخیر تکاملی رابطه داشت. با توجه به شیوع تأخیر تکاملی و تأثیر آن بر جامعه، ضروری است که متخصصان سلامت، همراه با خانواده و جامعه بر تکامل کودکان نظارت کنند. شناسایی کودکان در معرض خطر در اسرع وقت برای تشخیص و مداخله زودتر و کاهش مشکلات در آینده مهم است.

متن کامل [PDF 3889 kb]   (424 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (450 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: نورولوژی
دریافت: ۱۳۹۶/۴/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۵ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۱

فهرست منابع
1. Kosaryan M, Vahidshahi K, Shafaat B, Abaskhanian A, Azizi S, Shahrokh SH, Asadi M. [Screening of developmental problem, day care centers, Sari, 2006 (Persian)]. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2007; 17(59):69-75.
2. Soleimani F, Sajedi F, Akbari SA. [Developmental delay and related factors (Persian)]. Advances in Nursing & Midwifery. 2014; 24(85):61-70.
3. Mohammadi Parsa N, Moradi A, Einabadi F. [An investigation of the relationship between maternal depression with gross motor and fine motor delay in one -year old children (Persian)]. Journal of Paramedical and Rehabilitation Sciences. 2015; 4(4):43-50.
4. Karimzadeh P. [Development and childhood developmental problems (Persian)]. Tehran: University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences; 2005.
5. Siminghalam M, Alibakhshi H, Ahmadi zadeh Z. [An investigation of bilateral coordination of children with specific learning disorder (Persian)]. Journal of Paramedical and Rehabilitation Sciences. 2016; 5(1):7-13.
6. Glascoe FP. Early detection of developmental and behavioral problems. Pediatrics in Review. 2000; 21(8):272–80. doi: 10.1542/pir.21-8-272 [DOI:10.1542/pir.21-8-272]
7. Rydz D, Srour M, Oskoui M, Marget N, Shiller M, Birnbaum R, et al. Screening for developmental delay in the setting of a community pediatric clinic: A prospective assessment of parent-report questionnaires. Pediatrics. 2006; 118(4):e1178–e1186. doi: 10.1542/peds.2006-0466 [DOI:10.1542/peds.2006-0466]
8. Sajedi F, Vameghi R, Kraskian Mujembari A. Prevalence of undetected developmental delays in Iranian children. Child: Care, Health and Development. 2013; 40(3):379–88. doi: 10.1111/cch.12042 [DOI:10.1111/cch.12042]
9. Fox JA. Primary health care of children. New York: Mosby; 1997.
10. Nouhjah S, Mokhveli Khazaei F. [Assessment of motor development of children attending health centers of Dezful City using World Health Organization standard indexes (Persian)]. Journal of Paramedical Sciences & Rehabilitation. 2014; 3(1):16-26.
11. Behrman RE, Jenson HB, Stanton BF. Nelson textbook of pediatrics. Philadelphia: Saunders; 2007.
12. McGregor KK, Oleson J, Bahnsen A, Duff D. Children with developmental language impairment have vocabulary deficits characterized by limited breadth and depth. International Journal of Language & Communication Disorders. 2013; 48(3):307–19. doi: 10.1111/1460-6984.12008 [DOI:10.1111/1460-6984.12008]
13. Valla L, Wentzel Larsen T, Hofoss D, Slinning K. Prevalence of suspected developmental delays in early infancy: Results from a regional population-based longitudinal study. BMC Pediatrics. 2015; 15(1). doi: 10.1186/s12887-015-0528-z [DOI:10.1186/s12887-015-0528-z]
14. Amir-Ali-Akbari S, Torabi F, Soleimani F, Alavi-Majd H. [Correlation between high risk pregnancy and developmental delay in children 4-60 months in Isfahan, Iran 2010-2011 (Persian)]. Archives of Rehabilitation. 2011; 11:40-49
15. Berglund E, Eriksson M , Westerlund M. Communicative skills in relation to gender, birth order, childcare and socioeconomic status in 18-month-old children. Scandinavian Journal of Psychology. 2005; 46(6):485–91. doi: 10.1111/j.1467-9450.2005.00480.x [DOI:10.1111/j.1467-9450.2005.00480.x]
16. Richter J, Janson H. A validation study of the Norwegian version of the Ages and Stages Questionnaires. Acta Paediatrica. 2007; 96(5):748–52. doi: 10.1111/j.1651-2227.2007.00246.x [DOI:10.1111/j.1651-2227.2007.00246.x]
17. Rydell AM, Diamantopoulou S, Thorell LB, Bohlin G. Hyperactivity, shyness, and sex: Development and socio-emotional functioning. British Journal of Developmental Psychology. 2009; 27(3):625–48. doi: 10.1348/026151008x346996 [DOI:10.1348/026151008X346996]
18. Simpson GA, Colpe L, Greenspan S. Measuring functional developmental delay in infants and young children: Prevalence rates from the NHIS-D. Paediatric and Perinatal Epidemiology. 2003; 17(1):68–80. doi: 10.1046/j.1365-3016.2003.00459.x [DOI:10.1046/j.1365-3016.2003.00459.x]
19. Soleimani F, Khoshbin E, Shams S. [Report of motor developmental delay screening of infants (4-18 Months Old) of Karaj city (Persian)]. Archives of Rehabilitation. 2001; 2(3):22-8.
20. Sajedi F, Vameghi R, Habibollahi A, Lornejad H, Delavar B. Standardization and validation of the ASQ developmental disorders screening tool in children of Tehran city. Tehran University of Medical Sciences. 2012; 70(7):436-46.
21. Sajedi F, Ali Zadeh V. [Study of prevalence and influence factor in delayed motor development in high risk infants (Persian)]. Archives of Rehabilitation. 2005; 5(4):7-12.
22. Piek JP, Dawson L, Smith LM, Gasson N. The role of early fine and gross motor development on later motor and cognitive ability. Human Movement Science. 2008; 27(5):668–81. doi: 10.1016/j.humov.2007.11.002 [DOI:10.1016/j.humov.2007.11.002]
23. Bornstein MH, Hendricks C. Screening for developmental disabilities in developing countries. Social Science & Medicine. 2013; 97:307–15. doi: 10.1016/j.socscimed.2012.09.049 [DOI:10.1016/j.socscimed.2012.09.049]
24. Khabbazkar F, Dolatian M, Soleimani F, Alavi Majd H. [The survey of the correlation between domestic violence during pregnancy and after delivery with developmental status of 8-12 month's infant (Persian)]. Pejouhandeh. 2015; 19(6):320-7.
25. SF A, Mahboobe A, Firoozeh S. [Development status of 4-24 months children born to teenage mothers referred to health care centers in Yasuj, 2013 (Persian)]. Armaghan-e Danesh. 2015; 20(3):253-63.
26. Cools W, De Martelaer K, Samaey C, Andries C. Fundamental movement skill performance of preschool children in relation to family context. Journal of Sports Sciences. 2011; 29(7):649–60. doi: 10.1080/02640414.2010.551540 [DOI:10.1080/02640414.2010.551540]
27. Lin JD, Yen CF, Wu JL, Kang SW. The administrative population report on children with developmental delays in Taiwan, 2003 through 2007. Research in Developmental Disabilities. 2009; 30(2):353–8. doi: 10.1016/j.ridd.2008.06.004 [DOI:10.1016/j.ridd.2008.06.004]
28. Lai DC, Tseng YC, Guo HR. Gender and geographic differences in developmental delays among young children: Analysis of the data from the national registry in Taiwan. Research in Developmental Disabilities. 2011; 32(1):63–9. doi: 10.1016/j.ridd.2010.08.012 [DOI:10.1016/j.ridd.2010.08.012]
29. Chakrabarti S, Fombonne E. Pervasive developmental disorders in preschool children: Confirmation of high prevalence. American Journal of Psychiatry. 2005; 162(6):1133–41. doi: 10.1176/appi.ajp.162.6.1133 [DOI:10.1176/appi.ajp.162.6.1133]
30. Kerstjens JM, Bos AF, ten Vergert EMJ, de Meer G, Butcher PR, Reijneveld SA. Support for the global feasibility of the Ages and Stages Questionnaire as developmental screener. Early Human Development. 2009; 85(7):443–7. doi: 10.1016/j.earlhumdev.2009.03.001 [DOI:10.1016/j.earlhumdev.2009.03.001]
31. Kapci EG, Kucuker S, Uslu RI. How applicable are ages and stages questionnaires for use with Turkish children. Topics in Early Childhood Special Education. 2010; 30(3):176–88. doi: 10.1177/0271121410373149 [DOI:10.1177/0271121410373149]
32. Hediger ML, Overpeck MD, Ruan WJ, Troendle JF. Birthweight and gestational age effects on motor and social development. Paediatric and Perinatal Epidemiology. 2002; 16(1):33–46. doi: 10.1046/j.1365-3016.2002.00393.x [DOI:10.1046/j.1365-3016.2002.00393.x]