دوره 16، شماره 3 - ( پاييز 1394 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه طب ورزشی و بهداشت، دانشکده تربی تبدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- گروه طب ورزشی و بهداشت، دانشکده تربی تبدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، zdarzi@ut.ac.ir
چکیده:   (6207 مشاهده)

هدف: درد گردن یکی از علل مراجعه جوانان به مراکز کاردرمانی است که ممکن است در اثر وضعیت نامناسب بدنی از جمله قرارگرفتن طولانیمدت سر، گردن و شانهها در وضعیت نامناسب حین کارهای روزمره و در طی تحصیل بهوجود آید. این تحقیق بهمنظور بررسی رابطه درد گردن و زاویه سربهجلو در بین دانشجویان دختر و پسر در مقاطع تحصیلی مختلف به انجام رسید.

روش بررسی: در این تحقیق همبستگی 1017 دانشجو (511 دختر، 506 پسر) از دانشگاههای شهر تهران در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شرکت داشتند. انتخاب گروههای آموزشی بهصورت هدفمند ولی انتخاب نمونهها در این گروهها بهصورت تصادفی بوده است. در دختران میانگین سنی 23.78 ± 3.74 سال، وزنی 63.24±12/1 کیلوگرم و قد 162.42±7.14 سانتیمتر و پسران میانگین سنی 23/74±3/91 سال، وزنی 57/23±8/87کیلوگرم و قد 168.53±9/74 سانتیمتر بوده است. دانشجویان توسط پرسشنامه و مقیاس شدت درد (VAS) و گونیامتر مخصوص (HPSCI) برای اندازهگیری زاویه سربهجلو مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای بررسی رابطه از آزمون همبستگی پیرسون در نسخه 18 نرمافزار SPSS (با سطح معنیداری 0/05) استفاده شد.

یافتهها: رابطه منفی و معنیداری بین درد گردن و وضعیت زاویه سربهجلو در بین دانشجویان دختر مقطع دکتری بهدست آمد (P=0/007)؛ درحالیکه این رابطه در بین دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دانشجویان پسر مقطع دکتری معنیدار نشد (P&le0/05).

نتیجهگیری: با توجه به وجود رابطه بین درد گردن و وضعیت سربهجلو دانشجویان دختر در مقطع دکتری، میتوان در برنامههای درمانی بر اصلاح وضعیتهای نامناسب سر و شانه تأکید کرد. از طرفی بهدلیل پیشرفت جامعه دانشجویی بهسمت مقاطع تحصیلی بالاتر، این مسئله برای آگاهی و اطلاعرسانی از وضعیت صحیح بدنی دانشجویان اهمیت زیادی دارد.

متن کامل [PDF 549 kb]   (3428 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: مدیریت توانبخشی
دریافت: 1393/7/3 | پذیرش: 1394/2/8 | انتشار: 1394/7/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.