دوره 16، شماره 3 - ( پاييز 1394 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه آموزشی کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گروه آموزشی کاردرمانی، تهران، ایران.
2- پژوهشگاه مطالعات آموز ش وپرورش، پژوهشکده کودکان استثنایی، تهران، ایران. ، m.farahot@yahoo.com
3- گروه آموزشی آمار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (5768 مشاهده)

هدف: هدف از تحقیق حاضر، بررسی و تعیین ارتباط زیرمجموعههای ادراک بینایی با مؤلفههای دقت و سرعت مهارت خواندن دانشآموزان فلج مغزی پایه دوم دبستان است.

روش بررسی : در این مطالعه مقطعی و تحلیلی، تعداد ۲۴ نفر از دانشآموز فلج مغزی پایه دوم دبستان (۱۰ دختر و ۱۴ پسر) بهصورت دردسترس از کلینیکها و مراکز توانبخشی شهر تهران براساس مناطق جغرافیایی انتخاب شدند. مهارتهای ادراک بینایی، با آزمون مهارتهای ادراک بینایی غیروابسته به حرکت (TVPS-R) و مهارت خواندن نیز بهوسیله آزمون تشخیصی خواندن مورد سنجش قرار گرفت. نتایج بهدستآمده پس از بررسی نوع توزیع متغیرها براساس آزمون کولوموگروف-اسمیرونوف و با استفاده از آزمونهای غیرپارامتریک اسپیرمن با نسخه ۱۸ نرمافزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافتهها: یافتههای این مطالعه در آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین نمرات استاندارد هفت حوزه ادراک بینایی با دو مؤلفه مهارت خواندن در دانشآموزان فلج مغزی رابطه معناداری وجود دارد. مؤلفههای تمییز بینایی، حافظه بینایی، روابط فضایی-بینایی، ثبات شکل بینایی، حافظه توالی بینایی، شناخت شکل از زمینه و اکمال بینایی با دقت و سرعت در ارتباط است (۰/۰۵>P).

نتیجهگیری:  ارتباط هر یک از مهارتهای ادراک بینایی با دقت و سرعت مهارت خواندن دانشآموزان فلج مغزی کلاس دوم دبستان مشهود و معنادار است و میتوان چنین نتیجه گرفت که بهمنظور بهبود مهارت خواندن دانشآموزان فلج مغزی در زمینههای دقت و سرعت، میتوان از این تمرینات ادراک بینایی استفاده نمود.

واژه‌های کلیدی: فلج مغزی، ادراک بینایی، خواندن
متن کامل [PDF 347 kb]   (2365 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: کاردرمانی
دریافت: 1393/6/2 | پذیرش: 1393/11/19 | انتشار: 1394/4/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.