دوره 18، شماره 1 - ( بهار 1396 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها
1- طرح هیئت علمی گروه کاردرمانی، دانشکده بهداشت و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی زنجان، زنجان، ایران.
2- دکتر گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، alihosse@gmail.com
3- دانشیار گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
4- دانشیار گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی تهران، تهران، ایران.
5- هیئت علمی گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
6- گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده:   (780 مشاهده)

هدف اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی از شایع‌ترین اختلالات روان‌پزشکی در بین کودکان مراجع‌کننده به مراکز درمانی محسوب می‌شود که به بروز مشکلاتی در زندگی اجتماعی و فردی منجر خواهد شد. این پژوهش با هدف بررسی مشکلات رفتاری شایع در کودکان مبتلا به نقص توجه و بیش‌فعالی انجام شده است.
روش بررسی این مطالعه توصیفی‌تحلیلی روی 278 کودک مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی هفت تا یازده سال انجام شد که از اردیبهشت تا بهمن1391 به مرکز طبی کودکان و کلینیک اعصاب و روان آتیه مراجعه‌کرده بودند. به والدین کودکانی که براساس ملاک‌های چهارمین ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IV-TR) و با تشخیص روان‌پزشک به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی مبتلا بودند، برای بررسی اختلالات رفتاری همراه پرسش‌نامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) ارائه شد. برای توصیف و تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از نسخه نوزدهم نرم‌افزار SPSS استفاده شد.
یافته‌ها براساس نتایج به‌دست‌آمده بیشتر مراجعه‌کنندگان از گروه پسران بودند و نقص توجه غالب در دختران و نوع ترکیبی در پسران بیشترین فراوانی را داشت. در هیچ‌یک از اختلالات رابطه معناداری بین جنسیت و نوع اختلال مشاهده نشد. بیشتر آزمودنی‌ها از نظر تعداد اختلال همراه تک‌اختلال بودند. در مقایسه نسبت شیوع اختلالات همراه در سه گروه اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی رفتار مقابله‌جویانه (0/0004) و اضطراب منتشر (0/02) بیشترین میزان را داشت.
نتیجه‌گیری شیوع اختلالات همراه در سه گروه اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی براساس سن و جنس متفاوت بود و بین همبودی این سه نوع اختلال و اختلالات همراه (اختلال رفتار مقابله‌جویانه و اضطراب منتشر) تفاوت معنی‌داری وجود داشت.

متن کامل [PDF 4037 kb]   (352 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (101 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۱۲