دوره 16، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، a_davarinia@yahoo.com
2- دانشگاه اصفهان
چکیده:   (8987 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش مقایسه مهارت‌های حرکتی و تعادل بدنی در کودکان کم‌توان ذهنی، اوتیسم و اختلال یادگیری با کودکان عادی بود .

روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی-مقایسه­ای (مقطعی) بود که بر روی 120 کودک، شامل: 30 کودک عادی، 30 کودک دارای اختلال یادگیری، 30 کودک اوتیسم و 30 کودک کم‌توان ذهنی با میانگین سن 7/7 سال که به‌صورت نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای، از میان دانش‌آموزان مدارس و مراکز ویژه کودکان با نیازهای خاص مشهد انتخاب شدند، به انجام رسید. برای سنجش مهارت­های حرکتی این کودکان از سه مقیاس سنجش مهارت­های حرکتی درشت، ظریف و سنجش مهارت تعادل بدنی استفاده شد. برای تحلیل نتایج از شاخص­های آمار توصیفی و استنباطی مانند: میانگین، انحراف‌معیار و تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد.

یافته‌ها: تفاوت معناداری بین مهارت­های حرکتی ظریف، درشت و مهارت تعادل بدنی، بین کودکان عادی و کودکان کم‌توان ذهنی، اوتیسم و اختلال یادگیری وجود دارد (P<0/0001). گروه کودکان با اختلال یادگیری در کل مهارت­ها بیشترین امتیاز و گروه کودکان اوتیسم کمترین امتیاز را به‌دست آوردند.

نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که مهارت­های حرکتی و تعادل در کودکان دارای اختلال یادگیری، اوتیسم و کم‌توانی ذهنی، ضعیف‌تر از کودکان عادی است که این امر نشان‌دهنده لزوم افزایش آموزش­ها در کودکان با نیازهای خاص در سنین پایین‌تر است.

متن کامل [PDF 453 kb]   (4231 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: 1393/3/8 | پذیرش: 1393/10/20 | انتشار: 1394/1/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.