دوره 16، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد مرکزی
2- دانشگاه علوم بهزیستی
3- دانشگاه علوم بهزستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، taheri.m1980@gmail.com
4- دانشگاه آزد مرکزی
چکیده:   (5869 مشاهده)

 هدف: کاشت حلزون تأثیر بسیارمثبتی بر روی رشد زبان بیانی در کودکان کم‌شنوای شدید دارد. کارایی گفتار نشانه‌دار نیز در بسیاری پژوهش‌ها موردمطالعه قرار گرفته است. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی گفتار نشانه‌دار بر روی حفظ موضوع، اطلاعات اصلی و توالی وقایع داستان در دانش‌آموزان کم‌شنوای پیش‌زبانی با عمل کاشت حلزون دیرهنگام بود.

 روش‌ بررسی: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی بود و طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون استفاده شد. نمونه پژوهش به‌صورت نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها 9 دانش‌آموز کم‌شنوای پیش‌زبانی کاشت حلزون‌شده دیرهنگام بین سنین 11 تا 16 سال و نه ماه بودند که از مرکز کاشت حلزون لقمان انتخاب شدند. ابزار پژوهش آزمون بازگویی داستان بود. برنامه آموزش گفتار نشانه‌دار در قالب 16 جلسه 60 دقیقه‌ای به‌مدت 8 هفته به اجرا درآمد و درپایان، دوباره آزمودنی‌ها موردارزیابی قرار گرفتند. در این مطالعه از آزمون Z کولموگروف-اسمیرنوف و از آزمون تی وابسته برای مقایسه گروه‌ها استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج بررسی‌ها نشان داد آموزش گفتار نشانه‌دار بر حفظ موضوع، اطلاعات اصلی و توالی وقایع داستان در دانش‌آموزان کم‌شنوای پیش‌زبانی با عمل کاشت حلزون دیرهنگام دانش‌آموزان تأثیر مثبت و معناداری دارد (P<0/01).

نتیجه‌گیری: استفاده از گفتار نشانه‌دار در برنامه توان‌بخشی کودکان کم‌شنوای پیش‌زبانی با کاشت حلزون دیرهنگام می‌تواند برای مهارت‌های زبانی حفظ موضوع، اطلاعات اصلی و توالی وقایع داستانی آنان مفید باشد.

متن کامل [PDF 446 kb]   (2126 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: شنوایی سنجی
دریافت: 1393/2/24 | پذیرش: 1393/7/9 | انتشار: 1394/1/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.