جلد 14 - ویژه‌نامه: مطالعات اعتیاد                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانش‌آموختهٔ دانشگاه شاهد
2- دانشکدهٔ علوم تربیتی دانشگاه شاهد
3- مرکز تحقیقات سوءمصرف و وابستگی به مواد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، omchomch@gmail.com
چکیده:   (9366 مشاهده)

هدف: هدف این پژوهش بررسی محتوای مناسب برای برنامه درسی پیشگیری از اعتیاد از نظر دانش آموزان و معلمان است.

روش بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی است. به روش تصادفی خوشه‌ای، ۲۱۰دبیر و ۳۷۰ دانش‌آموز از دانش‌آموزان دوره متوسطه (دختر و پسر) شهر همدان و دبیران دبیرستان‌های مربوطه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از دو پرسشنامهٔ محقق‌ساخته استفاده شد. در نهایت اطلاعات اخذشده از ۳۶۳ دانش‌آموز و ۲۰۰ دبیر بااستفاده‌از آزمون‌های آماری مجذور خی، فریدمن و تی مستقل تحلیل شد.

یافته‌ها: بیشترین توافق برای محتوای مناسب درسی از نظر گروهها به ترتیب مهارت‌های «نه» گفتن به خواسته‌های نامعقول دیگران، چگونگی تأثیر دوستان در ابتلا و پیشگیری از اعتیاد و مهارتهای تصمیم‌گیری و برقراری ارتباط با دیگران است. بین سه مولفۀ علل، آسیب و پیشگیری از اعتیاد از نظر اهمیت تفاوت معناداری وجود نداشت. بین نظرات گروه‌های مختلف (معلمان و دانش‌آموزان) و جنسیت مختلف تفاوت معنادار وجود داشت.

نتیجه‌گیری: براساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که از نظر معلمان و دانش‌آموزان مطرح کردن این مباحث در کتب درسی دورۀ متوسطه مناسب است. اما برای مطرح شدن آن باید روی مباحثی که بیشترین میزان توافق بر سر آن وجود دارد تأکید شود.

واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، اعتیاد، پیشگیری، علل، آسیبها
متن کامل [PDF 1807 kb]   (1822 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: اعتیاد
دریافت: 1392/9/23 | پذیرش: 1392/12/4 | انتشار: 1392/12/17

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.