دوره 5، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1383 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، mfarahbod2002@yahoo.com
چکیده:   (21709 مشاهده)

هدف: انطباق، رواسازی و هنجاریابی آزمون مهارت‌های بینایی-حرکتی با توجه به اهمیت یکپارچگی بینایی-حرکتی در اکثر فعالیت‌های روزمره زندگی و همچنین دو عملکرد اساسی خواندن و نوشتن انجام شد.

روش بررسی: این عمل روی نمونه‌ای با حجم 1281 نفر در فاصله سنی (2 سال و 11 ماه) تا (13 سال و 11 ماه) شهر تهران که با روش نمونه‌برداری چندمرحله‌ای انتخاب شدند، اجرا گردید. این آزمون از 23 طرح هندسی تشکیل شده است، هر طرح از طریق یک معیار مشخص و دقیق ارزیابی می‌شود و از طریق موارد غلط (ضعف) و صحیح (قوت) نمره‌گذاری می‌شود. برای انطباق و هنجاریابی این آزمون، ابتدا کتابچه راهنما و کتابچه معیار نمره‌گذاری به زبان فارسی ترجمه شد. با اجرای مراحل تجربی و نهایی و تجزیه و تحلیل داده‌ها براساس مدل کلاسیک اعتبار، فرم نهایی آزمون شکل گرفت. ضریب همسانی درونی خرده‌آزمون‌ها (طبقه‌بندی‌ها) با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ و ثبات زمانی خرده‌آزمون‌ها (طبقه‌بندی‌ها) با استفاده از روش آزمون و باز‌آزمون به‌دست آمد. روایی محتوایی، ملاکی و سازه خرده‌آزمون‌ها (طبقه‌بندی‌ها) با استفاده از روش‌های مناسب مورد بررسی قرار گرفت.

یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده در زمینه به‌دست‌آمده در زمینه اعتبار و روایی آزمون، اطمینان کافی برای استفاده از این ابزار را برای ارزیابی مهارت‌های بینایی-حرکتی کودکان شهر تهران به‌دست می‌دهد.

نتیجه‌گیری: براساس نتایج حاصل‌شده از این آزمون به‌عنوان ابزاری جهت مشخص‌کردن اختلال در هماهنگی چشم و دست، شناسایی کودکان مبتلا به اختلال در مهارت های بینایی-حرکتی و مستندکردن پیشرفت کودکان در زمینه مهارت‌های حرکتی ظریف به‌ویژه مهارت‌های بینایی-حرکتی در کودکان 14-3 سال استفاده نمود.

متن کامل [PDF 4360 kb]   (4475 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1386/7/15 | پذیرش: 1394/7/15 | انتشار: 1394/7/15

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.