جلد 14 - ویژه‌نامه: مطالعات اعتیاد                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، ab1387ebrahimi@gmail.com
2- دانشگاه اصفهان
3- مرکز تحقیقات سوءمصرف و وابستگی به مواد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (9862 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه مصون‌سازی کودکان پیش‌دبستانی در برابر مواد اعتیادآور در مراکز پیش‌دبستانی شهر اصفهان اجرا گردید.

روش بررسی: به‌منظور دست یابی به هدف فوق، ۶۰ کودک از مهدکودک‌های شهر اصفهان به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و با طرح پژوهشی شبه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون در دو گروه آزمایش، کنترل گمارده شدند. مداخلات مربوط به برنامه مصون‌سازی (بسته آموزشی کادو) بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. آزمون مورد استفاده در این پژوهش چک‌لیست محقق‌ساخته ارزیابی دانش، عواطف و رفتار نسبت به مواد اعتیادآور درکودکان پیش‌دبستانی بود. داده‌ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها: پس از مداخله به‌طور معناداری دانش کودکان افزایش یافت؛ نگرش و عواطف‌شان به مواد اعتیادآور و فعالیتهای مخاطره‌آمیز منفی شد و نسبت به آن رفتار ابرازی و اجتنابی داشتند.

نتیجه‌گیری: مطابق یافته‌های فوق بسته آموزشی برنامه مصون‌سازی بر کودکان پیش‌دبستانی در برابر مواد اعتیاد‌آور اثربخش است.

متن کامل [PDF 653 kb]   (1612 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: اعتیاد
دریافت: 1392/7/2 | پذیرش: 1392/12/9 | انتشار: 1392/12/9

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.