دوره 16، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   دوره، شماره، فصل و سال، شماره مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلالامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران ، a_gh_m2003@yahoo.com
2- دانشگاه علوم بهزیستی
3- دانشگاه فردوسی
چکیده:   (8003 مشاهده)

هدف: هدف تحقیق حاضر، بررسی اثر هشت هفته تمرینات ورزشی منتخب بر مهارتهای ادراکی- حرکتی در دختران چاق هفت تا سیزده ساله سالم و سندرم داون بود.

روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی با گروه کنترل، 22 کودک چاق سندرم داون و 22 کودک چاق غیر سندرم داون که به صورت نمونه­ گیری در دسترس هدفمند انتخاب شده بودند به مدت 24 جلسه تمرینی در تمرینات منتخب ورزشی هدفمند شرکت کردند. همگی آزمودنی­ها، قبل و بعد از تمرینات، فرم کوتاه آزمون ادراکی-حرکتی برونینکز-ازرتسکی را انجام دادند.

یافته­‌ها: نتایج نشان داد که هر دو گروه در مهارت­های حرکتی درشت پیشرفت معنی­داری (P<0/05) داشتند، اما در مهارت­های حرکتی ظریف این پیشرفت­ها معنی­دار نبودند. همچنین مقایسه میزان پیشرفت دو گروه نشان داد که کودکان سندرم داون چاق در هر دو گروه مهارت­های حرکتی درشت و ظریف به طور معنی­داری (P<0/05) پیشرفت بیشتری نسبت به کودکان غیر سندرم داون داشته­اند.

نتیجه ­گیری: علی­رغم محدودیت­های فراوان ژنتیکی و محیطی اثر­گذار بر کودکان سندرم داون چاق، تمرینات ورزشی هدفمند مبتنی بر بازی و تفریح می تواند محدودیت­های ادراکی- حرکتی آنان را تا حد زیادی بهبود بخشد. لزوم تمرینات ادراکی- حرکتی زود هنگام در این کودکان بیشتر به چشم می­خورد.

متن کامل [PDF 416 kb]   (3662 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: 1393/6/9 | پذیرش: 1393/10/22 | انتشار: 1394/4/1

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.