جلد 12 - ضمیمه زمستان: مقالات دانشجویی                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، mahmaimy@yahoo.com
3- عضو هیئت علمی ‌دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
4- استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
5- استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و تو
6- استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده:   (12364 مشاهده)

هدف:این پژوهش با هدف تعیین تأثیر انتقال دانش پنهان به روش داستان‌گویی بر شایستگی بالینی پرستاران آی. سی. یو. بیمارستان فاطمه زهرا شهر بوشهر در سال 1390 انجام شده است.

روش بررسی: این مطالعه پژوهشی نیمه تجربی از نوع قبل و بعد است که بر روی 16 نفر از پرستاران شاغل در بخش آی. سی. یو که به صورت نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند انجام شده است.جامعه پژوهش شامل کل پرستاران شاغل در بیمارستان فاطمه زهرا (41 نفر) بودند. ابزار پژوهش یک پرسشنامه خود ابرازی مشتمل بر مهارتهای عمومی‌و تخصصی شایستگی بالینی بود. 4 جلسه داستان‌گویی برای انتقال تجارب برای نمونه‌ها برگزار شد و پرسشنامه‌ها قبل و بعد از مداخله توسط شرکت کنندگان تکمیل و نتایج در پایان با استفاده از آزمون تی زوجی تحلیل شد.

یافته‌ها: در بررسی شایستگی بالینی به صورت کلی میانگین نمرات پیش آزمون 219/50 و میانگین نمرات پس‌آزمون 239/69 بوده است که میانگین نمرات پس‌آزمون به طور معناداری بیشتر از پیش‌آزمون است (0/003=P).

نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که انتقال تجارب و دانش از طریق داستان‌گویی باعث ارتقاء شایستگی بالینی پرستاران در زمینه‌های مختلف مربوط به شایستگی بالینی می‌شود.

متن کامل [PDF 227 kb]   (2266 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1390/11/10 | پذیرش: 1392/2/3 | انتشار: 1392/2/3

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.