جلد 14 - ویژه‌نامه: توان‌بخشی اعصاب اطفال                   دوره، ، فصل و سال، مسلسل | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hemmati S, Pourmohammadreza-Tajrishi M, Rassafiani M, Shirin-bayan P, Koushesh M R, Teimouri R. Comparison of Emotional Maturity in Boys adolescents with Down Syndrome(Research in Normal and Exceptional Schools). Archives of Rehabilitation. 2014; 14 (S2) :87-92
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1414-fa.html
همتی ساحل، پورمحمدرضای‌تجریشی معصومه، رصافیانی مهدی، شیرین‌بیان پیمانه، کوشش محمدرضا، تیموری رباب. مقایسه بلوغ هیجانی در پسران نوجوان با سندروم داون (تحقیقی در مدارس عادی و استثنایی). فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1392; 14 (S2) :87-92

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1414-fa.html


1- دانشيار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، تهران، ایران. ، sahel.hemmati@yahoo.com
2- استاد يار گروه کودکان استثنایی
3- دانشيار مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
4- مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال
چکیده:   (4558 مشاهده)

هدف: این مطالعه به بررسی مقایسه ای بلوغ هیجانی و مشکلات مربوطه در افراد با سندروم داون پسر (18-12) ساله ای میپردازد که در مدارس عادی و استثنایی درس میخوانند .

روش‌ بررسی: دو گروه ۱۵ کودک با سندروم داون ۱۲ تا ۱۸ ساله پسر که در مدارس عادی و استثنایی درس میخوانند با توجه به متغییرهای بهره هوشی, سن ,تحصیلات خانواده و وضعیت اجتماعی – اقتصادی همسان سازی گردیدند و جداگانه با استفاده از پرسشنامه مقیاس بلوغ هیجانی افراد مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند.

یافته‌ها: افراد با سندروم داون که در مدارس عادی درس میخوانند به طور معناداری (P<0/001) در مقیاسهای بلوغ هیجانی و مولفه های آن (ثبات و بازگشت هیجانی و نیز سازگاری اجتماعی و استقلال) اختلاف دارند.

نتیجه‌گیری: مهارتهای اجتماعی در نوجوانان با سندروم داونی که در مدارس عادی تحصیل میکننددر مقایسه با همتایان خود که در مدارس استثنایی درس میخوانند رشد مناسب تری دارد. این تنیجه میتواند تاییدی در بسط آموزش فرا گیر باشد.

متن کامل [PDF 296 kb]   (912 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: ۱۳۹۲/۹/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۲/۱۲/۱۳ | انتشار: ۱۳۹۲/۱۲/۱۳

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb