DOI: 10.21859/jrehab-1704326

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassanzadeh S, Nikkhoo F. Research Paper: Effect of Navayesh Parent-Based Comprehensive Rehabilitation Program on the Development of Early Language and Communication Skills in Deaf Children Aged 0-2 Years. Archives of Rehabilitation. 2017; 17 (4) :326-337
URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1876-fa.html
حسن زاده سعید، نیک خو فاطمه. اثربخشی برنامه جامع توانبخشی والدمحور نوایش بر رشد مهارت‌های ارتباطی اولیه و زبانی کودکان ناشنوای 0 تا 2 سال. فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی. 1395; 17 (4) :326-337

URL: http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/article-1-1876-fa.html


1- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشجوی دکتری گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، fnikkhoo@ut.ac.ir
چکیده:   (781 مشاهده)

هدف مداخله زودهنگام اقدامی ضروری برای پیشگیری از تأثیر ناشنوایی بر رشد زبان و مهارت‌های ارتباطی است. تشخیص زودهنگام ناشنوایی و برنامه‌های منسجم توانبخشی نقش بسزایی در رشد زبان بیانی و زبان دریافتی و مهارت‌های ارتباطی کودکان ناشنوا ایفا می‌کند. از طرفی کاهش سن تشخیص و مداخله ضرورت حضور بیشتر والدین در برنامه‌های توانبخشی را به‌دنبال دارد. افزون‌براین ارتباط کودکان ناشنوا با والدین در سال‌های اولیه در رشد زبان و مهارت‌های ارتباطی مؤثر است. اهمیت مشارکت والدین در توانبخشی کودکان ناشنوا به‌عنوان والد-درمانگر، لزوم ارائه برنامه جامع توانبخشی خانواده‌محور را هم‌زمان با تشخیص ناشنوایی و شروع اقدامات ادیولوژیکی و اتولوژیکی نشان می‌دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه جامع توانبخشی والدمحور نوایش بر رشد مهارت‌های ارتباطی اولیه و زبانی کودکان ناشنوای 0 تا 2 سال انجام شده است.
روش بررسی پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی بود و در آن از طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه استفاده شد. با روش نمونه‌گیری هدفمند، 62 نفر از کودکان ناشنوای 0 تا 2 سال (30 دختر و 32 پسر) از مرکز کاشت حلزون شنوایی بیمارستان رسول‌اکرم(ص) به‌صورت هدفمند انتخاب و به‌طورتصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. روی این کودکان عمل کاشت حلزون شنوایی انجام گرفته بود یا برای استفاده از کاشت حلزون شنوایی نامزد شده و در مرکز کاشت حلزون شنوایی بیمارستان رسول‌اکرم(ص) تشکیل پرونده داده بودند. آزمودنی‌های گروه آزمایش برنامه جامع توانبخشی والدمحور نوایش را در قالب 18 جلسه گروهی و فردی (6 جلسه گروهی و 12 جلسه فردی) دریافت کردند. همچنین در طول اجرای تحقیق، برای پیگیری روند اجرای برنامه و نیز پاسخ‌گویی به سؤالات والدین مشاوره‌های تلفنی انجام گرفت. برای بررسی مهارت‌های ارتباطی اولیه و زبانی از ابزارهایی مانند ویرایش سوم پرسش‌نامه سنین و مراحل (ASQ-3) و نیم‌رخ مقیاس رشدی رفتار نمادین و ارتباط ((CSBSDP استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با نسخه 19 نرم‌افزار SPSS و در سطح معنی‌داری 001/0>P انجام گرفت. همچنین برای تحلیل یافته‌ها از تحلیل کواریانس تک و چندمتغیری استفاده شد.
یافته‌ها یافته‌ها نشان داد میانگین نمرات در حیطه مهارت ارتباطی در گروه آزمایش در مقایسه‌با گروه کنترل در پس‌آزمون در مقایسه‌با پیش‌آزمون افزایش بیشتری یافته است (33/43). همچنین تحلیل یافته‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس تک‌متغیری و چندمتغیری حاکی از آن بود که برنامه جامع توانبخشی نوایش در افزایش نمرات در حیطه مهارت‌های ارتباطی (23/26)، زبان بیانی و گفتار (83/16) و رفتار نمادین (77/12) مؤثر بوده است (001/0>P).
نتیجه‌گیری نتایج این پژوهش حاکی از تأثیر برنامه جامع توانبخشی والدمحور نوایش بر رشد مهارت‌های ارتباطی اولیه و زبان در کودکان ناشنواست. ازاین‌رو کاربرد این برنامه در مراکز توانبخشی کودکان ناشنوا و با هدف آموزش والدین به‌عنوان درمانگر اصلی کودک ناشنوا توصیه می‌شود.

متن کامل [PDF 6331 kb]   (479 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: روانشناسی کودکان استثنایی
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه علمی پژوهشی توانبخشی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Archives of Rehabilitation

Designed & Developed by : Yektaweb